Ekspresowa „siódemka”. Drogowcy ogłosili kolejny przetarg

Kategoria: Uncategorized
opublikowany: 2015-09-30 o godzinie 09:12

Drogowcy z Olsztyna ogłosili kolejny przetarg na budowę drogi szybkiego ruchu na trasie z Gdańska do Warszawy. Za mniej niż pięć lat kierowcy niemal cały ten odcinek przejadą nowoczesną dwupasmówką

Droga krajowa nr 7 z Warszawy do Trójmiasta liczy około 340 km, w tym w Warmińsko-Mazurskiem 155 km. Klasę drogi ekspresowej, na której można jechać z prędkością do 120 km na godz., ma ona tylko na obwodnicy Gdańska, kilkudziesięciokilometrowym fragmencie między Elblągiem a Miłomłynem, Olsztynkiem a Nidzicą, na obwodnicy Płońska oraz koło Nowego Dworu Mazowieckiego. To w sumie nieco ponad 100 km trasy szybkiego ruchu. Na pozostałych odcinkach „siódemka” jest jeszcze zwykłą drogą krajową, a tylko przed samą Warszawą ma po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

W najbliższych latach to się zmieni. Drogowcy z Warmii i Mazur są w trakcie budowy kolejnych 70,4 km ekspresowej S7 za łączną kwotę 2,7 miliarda złotych. Nowe odcinki powstają między Miłomłynem a Olsztynkiem oraz Nidzicą a Napierkami.

Kolejna dobra dla kierowców wiadomość to przygotowania do budowy następnego, liczącego ponad 71 km fragmentu S7 – z Napierek do Płońska. Choć ten odcinek zlokalizowany jest już na terenie woj. mazowieckiego, odpowiadają za nią drogowcy z Olsztyna. Decyzja w tej sprawie zapadła przed kilkoma laty. – Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma na swoich barkach bardzo dużo zadań. My zaś czujemy się wyróżnieni, że powierzono nam budowę tak długiego odcinka drogi – tłumaczyli pracownicy olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

W środę po południu przetarg na realizację tego odcinka ekspresówki został ogłoszony.

Budowa zostanie podzielona na cztery odcinki: ** z Napierek do Mławy (ok. 14 km), ** z Mławy do Strzegowa (ok. 21,5 km), ** ze Strzegowa do Pieniek (ok. 22 km) i ** z Pieniek do Płońska (ok. 13,7 km). Drogowcy zdecydowali, że inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”, czyli wybrana w przetargu firma najpierw zrobi projekt drogi, potem ją zbuduje.

Terminarz przygotowań jest znany.

** Po ogłoszeniu przetargu, drogowcy czekać będą na zgłoszenia od zainteresowanych budową. Spośród nich wybiorą firmy najsolidniejsze, które zostaną poproszone o przygotowanie swoich ofert. Te, których propozycja będzie najkorzystniejsza dostaną kontrakt. Ten etap zajmie ponad rok.

** Umowa zostanie podpisana w grudniu 2016 roku. Wtedy też zaczną się prace projektowe.

** Pierwszy kwartał 2018 roku to początek robót budowlanych. Ruszą więc, gdy skończy się budowa powstających obecnie odcinków ekspresówki w Warmińsko-Mazurskiem.

** Zakończenie inwestycji najwcześniej w drugim kwartale 2020 roku.

– Szacunkowy koszt tej budowy to około 2,5 mld zł – przypomina Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.

Droga ekspresowa z Napierek do Płońska to jeden z kilku elementów drogowej układanki na trasie z Gdańska do Warszawy. Coraz bliżej jest również budowy blisko 40 km S7 z Gdańska do Elbląga. Drogowcy z Pomorza wybrali już firmy, które złożyły najkorzystniejsze oferty na budowę tego odcinka. Liczą, że prace zostaną ukończone w drugiej połowie 2018 roku. – Jesteśmy gotowi jak najszybciej podpisać umowę z wykonawcami – zapewnia Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA. – Jednak w tej chwili czekamy na ewentualne odwołania od pisemnego uzasadnienia wyroku Krajowej Izby Odwoławczej [KIO odrzuciła odwołania od wyników przetargu – red.].

Dwa ostatnie brakujące ekspresowe odcinki w drodze do stolicy, czyli Płońsk – Czosnów i Czosnów – Warszawa, mają być zrealizowane odpowiednio w 2021 i 2022 r.

www.wyborcza.pl MARCIN WOJCIECHOWSKI

« wróć