Polskie drogi w 2013 roku

Kategoria: Uncategorized
opublikowany: 2012-10-22 o godzinie 09:06

dodane 2012-10-16 (16:46) Polskie drogi w 2013 roku ze strony: www.wp.pl

Do końca 2015 roku oddanych zostanie 474 km autostrad i 335 km dróg krajowych, twierdzi minister transportu Sławomir Nowak. Z doświadczenia wiemy jednak, że słowa to często obiecanki-cacanki. Opóźnienia przy budowach dróg to chleb powszedni.

Wirtualna Polska przygotowała zestawienie tych odcinków dróg, które powinny w końcu zostać zbudowane i oddane do użytku w roku 2013, jak również tych, które wciąż czekają na przetargi. Czy rządowi i firmom uda się dokończyć te inwestycje bez większych opóźnień?

A1 Tuszyn – Pyrzowice

Długość drogi: 140 km Wartość projektu: b.d. Prawdopodobna data ukończenia: nieokreślony

Jak wynika z informacji przekazanych przez ministra transportu Sławomira Nowaka, przetarg na odcinek A1 między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 roku. Rząd wciąż poszukuje pozabudżetowego finansowania tej inwestycji. Jak stwierdził minister Nowak, A1 może być finansowane w ramach mechanizmu „Inwestycje Polskie”, którego powstanie zapowiadał premier.

Odcinek autostrady A1 między Tuszynem a Pyrzowicami może być jednym z ostatnich, który zostanie oddany do użytku. Wciąż istnieje tylko w planach. Obecnie istnieje tylko 17,5-kilometrowa część drogi między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim (tzw. gierkówka). Wciąż na realizację czeka natomiast fragment między Piotrkowem Trybunalskim a Pyrzowicami.

Planowane drogi ekspresowe

Poza odcinkiem autostrady A1 między Tuszynem a Pyrzowicami minister transportu Sławomir Nowak w swoim wystąpieniu zapowiedział, że w kolejnych latach zostaną ogłoszone przetargi na drogi ekspresowe w całej Polsce. Dotyczy to drogi S5 (Poznań – Wrocław), S7 (Gdańsk – Warszawa – Kraków), S19 (Rzeszów – Lublin), S8 (obwodnica Marek) oraz S11 (brakujący fragment obwodnicy Poznania).

Jak twierdzi Nowak, jeszcze w 2012 roku zostanie oddane połączenie między Krakowem a Tarnowem, a do 2014 roku cała autostrada A4.

– W 2012 roku w ramach krajowego funduszu drogowego wydamy ok. 18-19 mld zł na inwestycje. W 2013 roku będzie to do 15 mld, w 2014 – 8 mld zł, w 2015 r. będzie to ok. 2 mld zł – poinformował ministe

A1 Toruń (Czerniewice) – Kowal

Długość drogi: 63,5 km Wartość projektu: 2,2 mld zł Prawdopodobna data ukończenia: grudzień 2013

GDDKiA ogłosiła już przetarg na dokończenie 60-kilometrowego fragmentu autostrady, po tym jak wymówiono umowy firmom, które albo zbankrutowały, albo udawały, że budują. Ponieważ jest wielce prawdopodobne, że przetarg może się przedłużyć, więc szanse na to, że na Boże Narodzenie 2013 roku pojedziemy z Łodzi do Trójmiasta, są niewielkie.

Wcześniej, bo w listopadzie tego roku, oddany ma zostać fragment autostrady od Strykowa do Kowala. Pierwotnie miał być czynny już na Euro 2012.

Dużo gorzej sytuacja wygląda na południe od Strykowa. W tym przypadku od razu było wiadomo, że drogi na Euro 2012 nie będzie. Na fragmencie wschodniej obwodnicy Łodzi w ciągu A1 prace budowlane miały trwać od marca, a zakończyć się w sierpniu 2013 roku. Polimex-Mostostal podpisał jednak z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad aneks do umowy, który wydłuża oddanie drogi o 285 dni (około 9,5 miesiąca). Oznacza to, że jeśli nie będzie kolejnych opóźnień, drogą pojedziemy w połowie czerwca 2014 roku.

Tiry nadal będą więc rozjeżdżać i korkować Łódź.

A1 Świerklany – Gorzyczki

Długość drogi: 18,3 km Wartość projektu: 1,14 mld zł Prawdopodobna data ukończenia: sierpień 2013

Pierwotnie cały odcinek autostrady A1 ze Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach miał być gotowy w sierpniu 2010 roku. Po wielu perturbacjach związanych z zerwaniem umowy i ponownym wyborem wykonawcy (którym okazała się ta sama firma – Alpine Bau) drogą tą mieli przejechać kierowcy na Euro 2012. Ten termin również nie został dotrzymany, a wszystko z powodu… felernego mostu.

Most w Mszanie, który znajduje się na trasie budowanego odcinka, to jedna z najszerszych podwieszanych konstrukcji na świecie. Wykonawca od dawna zgłaszał wątpliwości co do projektu. W grudniu i marcu na budowie mostu miały miejsce dwie awarie, w których popękała między innymi płyta nośna. Z tego powodu w kwietniu br. Śląski Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymał roboty na tym moście, co znacznie opóźniło termin oddania całego odcinka.

Ostateczny termin zakończenia tego odcinka ustalono na 26 lipca 2013 roku. Bardziej prawdziwy termin to sierpień 2013. Jak twierdzi katowicki oddział GDDKiA, sierpień to termin maksymalny. Zobaczymy, kiedy przyjdzie nam w komfortowych warunkach dojechać do naszej południowej granicy.

A4 Szarów – Tarnów (w. Krzyż)

Długość drogi: 23,1 km (odcinek A), 20,8 km (odcinek B), 12,9 km (odcinek C) Wartość projektu: 1,14 mld zł (A), 964 mln zł (B), 739 mln zł (C) Prawdopodobna data ukończenia: 2012 / 2013

Nie bez kłopotów powstaje również autostrada A4 między węzłami Szarów i Krzyż. Droga miała być gotowa przed Euro 2012. Jednak z powodu powodzi oraz kłopotów z wykonawcami plany te zostały zmienione.

O ile odcinek A (Szarów – Brzesko) oraz odcinek C (Wierzchosławice – Krzyż), czyli dwie najbardziej zaawansowane pod względem robót części tej trasy, mają być gotowe jeszcze w 2012 roku (planowany termin oddania to listopad), o tyle środkowy odcinek ma największe opóźnienia. Na początku 2011 roku została rozwiązana umowa z polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. Nowy wykonawca, czyli konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie, rozpoczęło prace jednak dopiero w październiku.

Planowany termin zakończenia prac na ostatnim odcinku to styczeń 2013 roku.

A4 Tarnów (w. Krzyż) – Dębica Pustynia

Długość drogi: 34,8 km Wartość projektu: 2,099 mld zł Prawdopodobna data ukończenia: 2013

Odcinek autostrady A4 między węzłami Krzyż a Dębica Pustynia czeka dość spore opóźnienie. Droga, która miała być gotowa już w sierpniu 2012 roku, na pewno nie zostanie ukończona do końca tego roku.

W lipcu 2012 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z wykonawcą, konsorcjum firm SIAC Construction Ltd, PBG S.A., APRIVIA S.A. i Hydrobudowa Polska S.A. Nowy wykonawca ma zostać wyłoniony w przetargu. Oznacza to, że ten odcinek autostrady A4 może powstać nawet pod koniec 2013 roku.

A4 Dębica Pustynia – Rzeszów Zachodni

Długość drogi: 32,8 km Wartość projektu: 2,095 mld zł Prawdopodobna data ukończenia: 2013

Budowa 33-kilometrowego odcinka autostrady A4 na południu Polski między węzłem Dębica Pustynia a Rzeszowem Zachodnim jest na dobrej drodze do ukończenia. Jednak nie samą tą drogą kierowca żyje. Aby w pełni korzystać z tego ukończonego odcinka, niezbędne jest dobudowanie, np. węzłów dojazdowych, a także… sąsiednich dróg.

Od strony Dębicy brakuje drogi, którą miała ukończyć m.in. Hydrobudowa Polska, a od strony Rzeszowa – firma Radko. Gdyby szybko udało się wyłonić nowych wykonawców, może pod koniec przyszłego roku z Rzeszowa można by dojechać do Tarnowa. Może.

 

A4 Rzeszów Zachodni – Rzeszów Centralny

Długość drogi: 4 km Wartość projektu: 286 mln zł Prawdopodobna data ukończenia: 2013 / 2014

Na ukończenie centralnego rzeszowskiego odcinka autostrady A4 jeszcze sobie poczekamy. Miało go do końca listopada 2011 roku ukończyć konsorcjum firm ze spółką Radko na czele. Okazało się jednak, że firma nie realizuje kontraktu, umowa została w tym roku wypowiedziana.

Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy ten odcinek zostanie zbudowany i oddany do użytku. Rzeszowski oddział GDDKiA wydłużył termin dokończenia inwestycji z 8 do 14 miesięcy. 16 października otwarto oferty firm, zainteresowanych dokończeniem tego odcinka. Ofertę złożyło 4 firmy i konsorcja. Kolejnym etapem będzie weryfikacja złożonych ofert. Do wykonania pozostała część nasypów, warstwy konstrukcyjne nawierzchni, dokończenie prac przy Obwodzie Utrzymania Autostrady i węźle autostradowym Rzeszów Zachód oraz prace wykończeniowe.

 

« wróć